21.11.2012

Litt om alt, og alt om litt

Vinden uler gjennom huset, og lysene blafrer en gang i blant. Havet ser mer hvitt en blått ut fra all bevegelsen, og jeg tar meg selv i å undre på hva som gjør det så opprørt. Utenfor gjør måsene all slags akrobatiske øvelser i de nyfunne luftstrømningene. Mens selv. Hva gjør egentlig jeg?

Seagulls in Malibu

Jeg vet ikke hva slags vei jeg har tatt, men jeg vet at lyset finnes der framme et sted. Det gjør det jo alltid; Om man ikke tror på lyset, hva er da vitsen å fortsette? En eller annen grunn må det jo være for at så mange mennesker lever på jorda. Det kan ikke være for ingen grunn at vi smiler. Man må konsentrere på det som gjør en glad - en hobby som får alle andre tanker til å forsvinne ei stund. Lese ei bok om noen som har det værre. Finne kostymer for småunger som er storfornøyd med at du viser du vet de er til. Utenpå er livet veldig fint - det er tankene som må ryddes og sorteres.

SurrenderNår ting skjer rundt meg, da smiler livet mitt mest. Men jeg må få bestemme selv at ting skal skje. Jeg liker forslag og initiativ, men som de fleste andre, ser jeg helst at jeg kan ta den siste avgjørelsen selv. Å lære er noe jeg elsker - vi lærer hele livet, og vi blir aldri utlærte! Men at lærere prakker på deg lekser og innleveringer som om du var en multitaskende vampyr, det gjør livet surt. Spesielt når været regner dråper med like sur ph - både på legemet og i sinnet. Men sola er jo på vei. I form av julekos!

Sea Eagle, Skye

Ei mejestetisk ørn svever rett forbi vinduet. Den har stålkontroll på vingespennet, selv om vinden prøver av all kraft å dra den langt ut på det brølende havet. Strutsen er et mye større fjærkre, men himmelens hersker vet at den ikke trenger å være størst for å bli mest beundret. Ørna vet at det er den selvfølgelige selvtilliten som vekker vår interesse, og ikke kjepphøyheta som fuglen med de store eggene viser. Styrken i den lille kroppen, det skarpe synet til å se detaljer og det klare sinnet som gjør at den kan ta gode og kjappe avgjørelser - det er det som gjør den beundringsverdig.
/Bildene er linket

23 kommentarer:

  1. Kjempe fine bilder og en fin tekst:) Du får alltid sagt det så bra du Siv!:)

    SvarSlett
  2. Åh, så fin tekst. Du er så fin du, Siv. <3

    SvarSlett
  3. Elsket denne teksten! Føler jeg kjenner meg veldig igjen i alle fall!

    SvarSlett
  4. awwww, du er så flink til å skildre ulike sammenhenger og situasjoner! Likte spesielt det siste avsnittet :D
    xx Siri

    SvarSlett
  5. Fin tekst :)Du skriver bra Siv :)

    SvarSlett
  6. Så fint skrevet, stå på jente! (:

    SvarSlett
  7. Pent skrevet. SÅ flink du er!

    SvarSlett
  8. Jeg liker måten du skriver på Siv. En dag er vi ørnen, en annen dag bare en liten spurv. Og det må vi jaggu ha lov til. Og det trengs å være litt spurv i blant, for å kunne være flink stor ørn i andre sammenhenger. Ha en fin dag, på gode vinger :-)

    SvarSlett
  9. Så flink du er til å skrive å formidle Siv!:)

    SvarSlett
  10. Kjæmpefine bilda! :)

    SvarSlett
  11. Veldig fine bilder :)

    SV: Jeg begynner på Bahamas og tenker å besøke noen karibiske øyer som Cuba, Jamaica, Dominikanske og Martinique i tillegg til Costa Rica, Panama og litt jungel i Brasil/Peru også må jeg prøve å komme meg til Macchu Picchu! :)

    SvarSlett
  12. Jeg følte rett og slett at jeg leste ei bok nå jeg. Du er så god! Har også mange ganger tenkt på hvorfor mennesker (jeg) egentlig finnes, men finner alltid ut at det er liten vits å gruble over det.

    SvarSlett
  13. Du skriver så fint, Siv! Du skriver så fint om disse menneskelige følelsene som alle kjenner på noen ganger. Det er vanskelig å ikke ha noen tydelig følelse for hvor man er på vei hen, og hvorfor man er her. Men jeg tror du har et godt poeng der du sier at man må bare ta vare på og sette pris på de gode øyeblikkene, de gangene man klarer å bare nyte livet og smile og være glad. Så får man prøve å huske på de også når man har vonde stunder, så syns i alle fall jeg at det hjelper å minnes de gode når man har vonde stunder.

    SvarSlett
  14. Du er magisk, Siv!

    Vet du har fått den før, men gir deg I Love Your blog Award inne hos meg i dag :)

    SvarSlett
  15. Litt dystert men veldig vakkert, og ei nydeleg avsluttning med ørnen som eit lys i enden. Du er fantastisk flink til å skrive. Og eg håpar vidaregåande suser avgårde så du kan få lære sjølv og slepp dei teite lærarane som alltid skal prakke på med ting. (i know all about that)
    <3 stor klem!

    SvarSlett
  16. Fint og samtidig litt tungt å lese. Kjenner igjen det der med å føle seg litt fanga i alle skoleoppgaver. Som lærerstudent finner jeg det interessant at mennesker er født nysgjerrige og med en lyst til å lære, og så kommer lærere og skole og prakker ting på så man totalt mister lysten i stedet for å prøve å dyrke nysgjerrigheten og lysten til å lære som vi er født med..

    Heldigvis så går tiden og man kommer seg gjennom ting på en eller annen måte til slutt. Og juletida er jo rett rundt hjørnet. Hurra :) Det kan vi glede oss til imens.

    SvarSlett
  17. fine bilder!
    ååh, det beskrev meg altså. Hvert fall sånn jeg har hatt det nå! Godt det ikke er lenge igjen til ferie!

    SvarSlett
  18. Fantastisk skrevet, kjente meg litt igjen her..!! Og ikke minst fantastiske bilder.
    Merker jeg trenger ferie nå.

    SvarSlett
  19. SV: Ja, det er bare å smile! Goodiebag og helg, kan vel ikke bli stort bedre enn det? Hehe :)

    Du skriver fantastisk bra Siv, har du noen gang vurdert å publisere det et annet sted enn bare her på bloggen? Det er virkelig vakkert!

    SvarSlett
  20. Så herlig og fin tekst - du er så flink og skrive Siv! Keep it up :)
    Ønsker deg ein herlig lørdag!

    SvarSlett
  21. Du skriver så utrolig bra du Siv!

    Håper du får en kjempefin søndag, og at neste uke tar ordentlig godt vare på deg, og gir deg mange gode latterfylte øyeblikk! <3
    Husk, nå er det bare to uker til vi skal sitte med billetter i hånda!

    SvarSlett